Visie op de speltak van de Scouts

Een Scout van de Titus maakt samen met anderen plezier door het doen van toffe en uitdagende activiteiten.

Samenwerken en respectvol met elkaar omgaan staan hoog in het vaandel. Zo leert je als Scout in de zomer in de zeilboot om samen te werken en op elkaar te vertrouwen. Ook leer je dat het belangrijk is om samen in de winter zorg te dragen voor de zeilboten.

Scouts hebben de leeftijd om steeds meer te worden uitgedaagd, om zichzelf te ontwikkelen en om grenzen te verleggen. Bij de Titus krijgen ze hiervoor alle ruimte en mogelijkheden tijdens unieke en spannende activiteiten.

Toelichting op belangrijkste elementen in de speltakvisie

Plezier

Scouts maken tijdens het zeilen, het bootwerken en de andere activiteiten onderling veel plezier. Samen beleven ze unieke avonturen en hebben ze het gezellig.

Samenwerken

Bij de Titus leren de Scouts dat je elkaar kunt vertrouwen en moet samenwerken om een zeilboot te besturen en om zorg te dragen voor de boot. De oudere Scouts leren de jongere leden de basistechnieken van het zeilen en hoe je een boot goed onderhoudt. Op deze manier ervaren de oudere Scouts ook wat het is om leiding te geven en verantwoordelijkheid te dragen. Daarbij leren ze ook dat het belangrijk is om respectvol met elkaar om te gaan als je samenwerkt.

Uitdagen

Scouts van de Titus worden wekelijks uitgedaagd om zichzelf te ontwikkelen en om grenzen te verleggen. Zo worden ze gemotiveerd om goed te leren zeilen zodat ze het zeilvaarbewijs (CWO kielboot III) kunnen halen. Grenzen worden verlegd door uitdagende activiteiten zoals een zeilwedstrijd in de Biesbosch, de competitie tussen de bakken tijdens het zomerkamp of de Berentocht in de winter.