Zin om te beginnen of liever een keertje meekijken?

Draaidagen en locatie

In het zeilseizoen (eind april t/m eind oktober) draaien wij wekelijks op zaterdag van 09.00 uur tot 16.00 uur. Er wordt gezeild in de Biesbosch vanuit de Oude Haven van Drimmelen. In het winterseizoen draaien wij wekelijks op zaterdagochtend van 09.00 uur tot ongeveer 13.00 uur in onze botenloods aan het Steenen Hoofd 69 in Breda.

Contributie

De contributie voor Scouts bedraagt € 20,- per maand (wijzigingen voorbehouden). De vereniging hanteert een opzegtermijn van twee maanden. Dit betekent dat, nadat een lidmaatschap is opgezegd, er nog twee maanden contributie moet worden doorbetaald. Bijvoorbeeld: wanneer een lid in januari opzegt, dan betaalt hij/zij ook nog contributie in de maanden februari en maart. Voor de kampen worden aparte bijdrages gevraagd, te weten:

• Fotoweekend: € 10,00
  • Berentocht: € 20,00
  • Pinksterweekend: € 12,50
  • Zomerkamp: € 145,00

(wijzigingen voorbehouden)

Jeugdfonds Sport & Cultuur

Als er thuis te weinig geld is om je kind bij de scouting te laten zijn, dan kan het Jeugdfonds Sport & Cultuur Breda jou helpen. Ze betalen dan het lesgeld en de attributen.

Benodigdheden

Eén keer per jaar vindt er een installatie plaats van de nieuwe leden. Om lid te zijn heb je de volgende zaken nodig:

Scoutinguniform

Scouts dragen een donkerblauwe waterscoutingblouse, deze kan gekocht worden bij de Scoutshop in Breda of online. De benodigde insignes en sjaaltjes worden verzorgd door de vereniging. Leden nemen het uniform mee naar alle activiteiten (behalve bij het bootwerken).

Zwemdiploma’s

Omdat de Scouts vaak op het water zijn te vinden, moet ieder lid in het bezit zijn van een A en B zwemdiploma.

Reddingsvest

Alle leden zijn in verband met de veiligheid verplicht een reddingsvest (let op: dus geen zwemvest) te hebben en deze tijdens alle zeildagen bij zich te hebben! Nieuwe leden wordt daarom gevraagd om een reddingsvest aan te schaffen.

Veiligheid

Spelen in een veilige omgeving is belangrijk bij Scouting. Kinderen en jongeren moeten zich in een uitdagende omgeving kunnen ontwikkelen door het spelen van het Scoutingspel. Hierbij zijn een veilige speelomgeving, een veilig spel en een veilige sociale omgeving van groot belang.

Zo moet ieder lid in het bezit zijn van zwemdiploma A en B en volgt de leiding trainingen om op een verantwoorde wijze leiding te kunnen geven aan de jeugdleden. Scouting Nederland heeft een Verklaring Omtrent het Gedrag verplicht gesteld voor alle vrijwilligers en besteedt aandacht aan sociale veiligheid. Wij als Bredase Waterscouting volgen de gedragscode van Scouting Nederland. Op de pagina’s gedragsregels en privacybeleid gaan we hier dieper op in.

Tot slot zijn stafleden, loodsen, wilde vaart, bootsen en leden in het bezit van CWO III, een diploma gericht op het zelfstandig kunnen besturen van een zeilboot. Leden krijgen de kans om dit diploma te halen zodra ze laten zien over voldoende kwaliteiten te beschikken. Een lid kan alleen leiding geven over een boot (boots zijn) wanneer hij/zij in het bezit is van CWO III.