Visie op de speltak van de Welpen

Als Welp ga je samen met anderen op avontuur. Je ontdekt allerlei nieuwe dingen op het water en in de natuur. Door deel te nemen aan toffe activiteiten beleef je samen plezier en leer je nieuwe vaardigheden. Een Welp verdient ruimte om te kunnen ontdekken en wordt uitgedaagd op verschillende gebieden door passende activiteiten. Zo leer je spelenderwijs en ontwikkel je je zowel op persoonlijk als sociaal vlak. Samenwerken is een belangrijk element bij scouting. Bij de Welpen wordt dat benadrukt door te laten zien dat iedereen onderdeel is van de groep, door er voor elkaar te zijn en door te leren dat je samen meer bereikt dan alleen. Oftewel: iedereen te helpen waar je kan.

Toelichting op belangrijkste elementen in de speltakvisie

Avontuur

Welpen worden tijdens iedere opkomst uitgedaagd door middel van allerlei activiteiten. De ene week leer je iets nieuws en behaal je een insigne, de andere week verleg je je grenzen tijdens een spannend spel.

Plezier

Het allerbelangrijkste is dat Welpen samen plezier hebben en later terug kunnen kijken op een onvergetelijke tijd. In je Welpentijd beleef je spannende, uitdagende en ook unieke activiteiten die je thuis met het gezin of samen met vriendjes niet zo snel zult doen.

Ontdekken

Een Welp heeft de leeftijd om nieuwsgierig te zijn en vaardigheden aan te leren. Tijdens de activiteiten krijg je alle gelegenheid om je eigen kwaliteiten en die van anderen te ontdekken en te ontwikkelen. De insignes van Scouting Nederland helpen kinderen om spelenderwijs en op een plezierige manier vaardigheden te ontwikkelen.

Samen

Bij de Welpen leer je om op een sociale en leuke manier met elkaar om te gaan. Je leert anderen te respecteren en om er voor elkaar te zijn. Zo leer je om samen te werken en samen plezier te hebben.