Activiteiten

Door het hele jaar doe je bij de Scouts veel verschillende activiteiten. Uiteraard organiseren we een weekendkamp en een vakantiekamp in de zomer!

Zeilen

Voor Scouts is zeilen de hoofdactiviteit van het jaar: van eind april tot eind oktober. In deze maanden leren nieuwe leden de basis van het zeilen en kunnen meer ervaren leden zichzelf tot goede bootsmannen ontwikkelen, door leiding te geven aan hun boot. Alle bootsen (bootsmannen) hebben hun CWO Kielboot III, wat ervoor zorgt dat er veilig gevaren kan worden. Daarnaast is het zeilen gewoon heel erg gezellig! Er worden regelmatig watergevechten gehouden tussen boten, gezwommen en op de strandjes van de Biesbosch worden leuke spelletjes gedaan. We zeilen in de Biesbosch vanuit Drimmelen.

Van eind april t/m eind oktober zeilen wij elke zaterdag van 09.00 uur tot 16.00 uur in de Biesbosch, vanuit de Oude Haven van Drimmelen.

Weekenden

Het Pinksterkamp is het eerste kamp van het jaar. Dit kamp houden we in de Biesbosch, waar we lekker kunnen zeilen. Het Fotoweekend houden we in het eerste weekend van de Herfstvakantie. Ooit in het leven geroepen om foto’s van het Zomerkamp te delen, maar soms komen we daar niet eens aan toe. Dit kamp is meestal een van de laatste zeilactiviteiten van het seizoen, voordat de boten weer terug gaan naar Breda voor het Bootwerken.

Zomerkamp

Het Zomerkamp is het hoogtepunt van het jaar. Tijdens de eerste week van de basisschoolvakantie gaan we 10 dagen op reis naar een prachtige locatie. Bij voorkeur is dit natuurlijk Friesland, maar ook Brabant en Zeeland worden niet geschuwd. 10 dagen lang wordt er gezeild, spelletjes gespeeld en wordt er overnacht op ons wachtschip de Tsjerk Hiddes. Kenmerkend voor het Zomerkamp is de Rode Draad. Deze competitie tussen de boten bestaat uit vele onderdelen zoals zeilwedstrijden, leuke opdrachten, aquagames etc. Aan het einde van het Zomerkamp wint de boot met de meeste punten de Rode Draad.

Bootwerken

Om te kunnen zeilen is het natuurlijk belangrijk dat de boten in een goede staat zijn. Bij de waterscouting zeilen we in Lelievletten. Deze stalen boten zijn robuust en laten best een ongelukje toe. Maar jaarlijks hebben de boten ook een onderhoudsbeurt nodig om in een goede conditie te blijven. In het winterseizoen worden de boten daarom door de Scouts zelf goed onder handen genomen. Het houtwerk wordt hersteld en de vletten krijgen een goede beurt met krabbers en staalborstels, waarna ze weer lekker in de verf gaan. Natuurlijk wordt er niet alleen gewerkt. Tijdens het winterseizoen wordt er ook regelmatig een uitje gehouden, bijvoorbeeld naar de zeilmaker. Of er wordt een keertje lekker gezwommen en gebowld.

Tijdens het winterseizoen (van november t/m april) wordt er wekelijks op zaterdagochtend van 09.00 uur tot 13.00 uur aan de boten gewerkt in onze eigen loods aan het Steenen Hoofd 69 in Breda.

Berentocht

De Berentocht is een tweedaags kamp aan het einde van het jaar. Deze stevige en uitdagende wandeltocht in een bijzonder natuurgebied ergens in Nederland. Ieder jaar is het weer een verrassing waar de tocht heen gaat. Tijdens dit kamp worden de verschillende posten met hints aangegeven. Als de juiste locatie op de kaart is gevonden wordt er gelopen. Kaartlezen is dus een belangrijk aspect van de tocht. De Berentocht is vaak een overwinning op jezelf en het bereiken van de eindpost op de tweede dag is voor de meesten dan ook een geweldig moment.

Kas spekken

Voor niets gaat de zon op. Hoewel contributie een belangrijke bron van inkomsten is, vinden wij het ook belangrijk dat de kinderen helpen om de kas te spekken. Hiervoor kiezen wij activiteiten die niet alleen onze kas spekken, maar die ook een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Zo delen we programmaboekjes uit tijdens het Bloemencorso in Zundert en de oudere leden collecteren tijdens het Breda Jazz Festival. Er zijn inmiddels ook aardig wat Scouts die verder betrokken zijn geraakt bij dit mooie festival. In het winterseizoen lopen we ook steevast mee met Jantje Beton; een goed doel dat zich inzet voor meer buitenspeelplaatsen voor kinderen. Dit zijn leuke doelen waar wij een mooi centje aan overhouden, maar die ook zorgen voor meer gezelligheid in de maatschappij.

De activiteitenkalender van de Scouts:

◄ terug

april 2024

vooruit ►
madiwodovrzazo

Wil je graag een dagje meedraaien? Stuur een mailtje of bel ons even!